RUST - Register for utestengte studenter

RUST muliggjør effektiv og trygg formidling av vedtak om utestenging. Institusjoner under universitets- og høyskoleloven er pålagt å benytte RUST.

RUST er utviklet av Unit – Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning etter initiativ fra Kunnskapsdepartementet. Unit har forvaltningsansvar for RUST.

Formål

Formålet med RUST er å hindre at en kandidat eller søker som har mistet rettigheter, som følge av vedtak, får slike rettigheter ved en annen institusjon (uhl. §4-12)

Kort om RUST

Universiteter og høyskoler skal registrere eventuelle sanksjoner på sine søkere/studenter i sit studieadministrative system (eksempelvis FS). I flere tilfeller overføres informasjon om person og sanksjon til RUST. Gjennom RUST får andre universiteter og høyskoler på en sikker måte informasjon om sanksjoner kun når aktuell person er søker eller student ved deres institusjon.

Aktuelle paragrafer

Vedtak kan følge av følgende paragraf i universitets- og høyskoleloven:

- §3-7(8):     falske vitnemål

- §4-8(1)(2): forstyrrende/plagsom atferd

- §4-8(2):     farlig atferd, grove brudd på taushetsplikt, grov usømmelighet i praksis eller klinisk undervsning

- §4-8(3):     fusk, forsøk på fusk, medvirkning til fusk

- §4-10(3):   utestenging etter skikkethetsvurdering

 
Når sanksjonsperioden er utløpt slettes personopplysninger og informasjon om vedtaket automatisk fra registeret.
Publisert 18. juni 2013 13:40 - Sist endret 19. juni 2018 14:34