1. Problemer med FS på to skjermer
Beskrivelse av feil |
Etter oppgradering til Windows 10 versjon 1803 har flere institusjoner meldt om problemer med at FS-klienten eller andre programmer går i lås når man jobber på to skjermer. |
---|---|
JIRA-sak | FSWIN-7 |
Workaround |
|
2. Problemer med menyer etter oppgradering til Windows 10 versjon 1803
Beskrivelse av feil |
Etter oppgradering til Windows 10 versjon 1803 har flere institusjoner meldt om problemer med at menyer i FS-klienten åpner seg tregt eller oppfører seg annerledes enn tidligere. |
---|---|
JIRA-sak | FSWIN-8 |
Workaround |
|
3. Problemer på maskiner med touchskjerm
Beskrivelse av feil |
På bærbare maskiner med touchskjerm og Windows 10 har vi opplevd flere forskjellige problemer. Problemene kan oppstå når du bruker PCen uten docking-stasjon, og da også hvis du tar PCen ut av dockingstasjonen mens du jobber. Du kan oppleve at FS bruker uforholdsmessig lang tid på å åpne bilder (FSWIN-1). Vi har testet det med Student samlebilde, men meldinger tyder på at det gjelder de fleste bilder i FS-klienten. Tilsvarende kan det ta uforholdsmessig lang tid å utføre operasjoner som i utgangspunktet ikke er veldig krevende for klienten, og at klienten går i heng / blir utilgjengelig (FSWIN-2). Dette kan testes ved f.eks. å taste Ctrl + L i Student samlebilde i søkemodus. Vi ser også at FS-bildet kan hoppe mellom forgrunn og bakgrunn, f.eks. at FS-klienten plutselig legger seg foran et annet program på skjermen din (FSWIN-5). Alle disse problemene ser ut til å være knyttet til bruk av bærbar PC med touch-skjerm og Windows 10, og kun hvis du åpner klienten fra fanene Prod eller Demo/Test i programkiosken. Åpner du FS fra fanen Desktop i programkiosken, skal ikke disse problemene oppstå. |
---|---|
JIRA-sak | FSWIN-1, FSWIN-2, FSWIN-5 |
Workaround |
|
4. Løst: Problemer på enkelte maskiner med touchpad
Beskrivelse av feil |
På visse bærbare maskiner med Windows 10 med touchpad kan det oppstå tilsvarende problemer som med touchskjerm. Vi er kun kjent med at dette har vært et problem på laptoper av typen Lenovo T440, og der løste problemet seg ved å oppgradere driveren til touchpaden. |
---|---|
JIRA-sak | FSWIN-1, FSWIN-2, FSWIN-5 |
Løsning/workaround |
|
5. Løst: Problemer med at alt innholdet i FS-vinduet blir grått/usynlig
Beskrivelse av feil |
På alle Windows 10-maskiner kan det oppstå problemer med at FS-bildet "forsvinner" eller går i grått, når du bytter mellom FS-klienten og et annet program, når du minimerer for deretter å hente opp igjen FS-klienten, eller når du tar en bærbar PC ut av en dockingstasjon, slik at FS-klienten bytter fra stasjonær skjerm til bærbar skjerm. Dette problemet ligger i Windows-programvaren for ekstern pålogging, og oppstår dersom størrelse på tekst, apper og andre elementer er satt til noe annet enn 100 % under skjerminstillinger (standard fra Windows' side ser ut til å være 150 %). Vi har ikke klart å gjenskape feilen etter at vi installerte Windowsoppdatering datert 12. september 2017 (KB4038788, OS-build 15063.608) |
---|---|
JIRA-sak | FSWIN-3 |
Løsning |
|
6. Problem med hyppige uforutsigbare FS-krasj
Beskrivelse av feil |
Ved overgang til Windows 10 kan enkelte brukere oppleve at FS-klienten oftere enn før krasjer med meldingen "fs.exe has stopped working". Dette ser ut til å skje særlig i forbindelse med tunge rapport- eller rutinekjøringer. Det ser også ut til å skje uforutsigbart, dvs. at hvis du kjører samme rapport med samme utvalg flere ganger etter hverandre, vil den ikke nødvendigvis krasje hver gang. Vi kjenner ikke årsaken til at dette skjer, men jobber med å finne en løsning. Vi er i ferd med å teste ut en betaversjon av FS-klienten som er skrevet i en ny versjon av utviklingsverktøyet som brukes til å lage klienten, for å se om vi har samme problemer der.
|
---|---|
JIRA-sak | FSWIN-4 |
Workaround |
|