Det finnes to måter å omgå problemet på, og vi anbefaler alternativ 1:
Alternativ 1: Rekonfigurere utsending av mail fra FS (skrevet av USIT)
USIT drifter en rekke FS-databaser for sektoren og disse er konfigurert til å bruke UiO sin smtp-server for utsendelse av epost. Det er et økende problem at disse epostene betraktes som "spam" av tilbydere av eposttjenester som f.eks Google Mail. Dermed opplever studenter og andre at de ikke mottar eposter som er sendt fra FS.
Løsningen på problemet er at dere endrer oppsettet i FS slik at mail sendes ut fra deres egen smtp-server og ikke lenger fra UiO sin.
Dette gjøres som følger i den rekkefølge som er angitt:
1) Åpning av ACL'er hos dere
Nettverket hos dere må konfigureres slik at det tillates trafikk på port
25 fra 129.240.119.0/25 til deres egen smtp-server.
Forklaring: Alle FS-databasene våre kjører på maskiner i nettverket
129.240.119.0/25 og disse må få lov til å "snakke" med smtp-serveren hos dere.
2) Åpning av ACL i FS-databasen
Så må dere sende epost til oracle-drift@usit.uio.no og be om at det legges inn ACL slik at databasebrukeren FS kan snakke på port 25 til smtp-serveren hos dere for databasen som dere kjører i, f.eks "FSNTNU".
Her må dere angi navnet på smtp-serveren hos dere.
3) Endring i systemklienten
Tilslutt må dere endre i FS-system klienten slik at epost ikke lenger sendes ut via "smtp.uio.no" men med smtp-serveren som dere har hos dere.
Når dette er gjort vil utsendelse av epost fungere mye bedre.
Alternativ 2: Bruker SPF-oppslag
USIT har derfor definert et SPF oppslag på spf.uio.no. Dette oppslaget er oppdatert med det tjenerne USIT bruker til å sende e-post. Dette kan institusjonene som har problemer benytte.
Oppslaget er:
dig spf.uio.no TXT