3.01 Innledning

 

Det er ulike tradisjoner og måter å registrere hvilke fag og emner studentene holder på med. Noen enheter har bare hatt tilgang til de oppgitte emner og fag for inneværende og eventuelt neste semester som studentene har oppgitt på den sentrale semesterregistreringen. Andre enheter holder egne fagpåmeldinger og -opptak til sine undervisningsenheter, og administrerer også deltakelsen i undervisningsaktiviteter som partier og grupper.

En må administrere undervisningen dersom et emne er lukket og ikke alle kan få plass, eller når det gis parallell undervisning og studentene må fordeles på grupper eller laboratorieplasser. For åpne emner hvor alle kan delta registrerer man vanligvis ingen undervisningsdata om den enkelte student, med mindre de skal overføres til et e-læringssystem eller ev. andre grunner.

Studenter kan knyttes til undervisning på 4 nivåer i FS.

Undervisningsmelding

Student melder seg til/søker på undervisningsenhet

Student på undervisning

Student har fått plass/er tatt opp på undervisning

Aktivitet/partiønske

Studenten ønsker plass på en eller flere aktiviteter/partier

Studenten på aktivitet/parti

Studenten er plassert på en aktivitet/ett parti

På de to første nivåene gjelder det ikke konkret undervisning, bare adgang til emnet i den aktuelle år-termin.

På de to siste nivåene gjelder det konkret deltakelse i undervisning, forelesning, seminarer, labøvelser, praksis osv. innenfor et emne. Her kan det gis parallell undervisning med studenter fordelt på partier (grupper, laboratorieplasser, praksisplasser). Studenter kan da ønske og prioritere ett eller flere partier, men bare bli plassert på ett.

FS gir støtte på alle 4 nivåer.

Lukkede emner, søknad og opptak på de to første nivåene, forekommer særlig på universitetene, hvor det har vært stor valgfrihet blant fag og emner, og noen velges av svært mange. Dette er ikke like vanlig på profesjonsutdanningen hvor man er sikret plass på alle emner som inngår

Publisert 27. feb. 2014 13:15 - Sist endret 19. feb. 2020 08:33