2.2 Undervisningstimeplan

Som nevnt i tidligere avsnitt er undervisningsaktivitet den grunnleggende enheten som studenter deltar i (også aktiviteter hvor studentene ikke fordeles på partier, defineres som en aktivitet med løpenr. f.eks. 0 eller 1). Følgelig blir undervisningsaktivitet også den grunnleggende enheten som skal plasseres i tid og tilordnes et passende lokale, m.a.o. enheten for timeplanlegging.

FS kommuniserer med verktøy for automatisk generering av timeplaner, Syllabus og Time Edit. Resultatet av timeplanleggingen, dvs. hvordan de ulike aktivitetene skal plasseres i tid og på lokaler, er da input til eksternt system. Nedenfor beskrives hvordan disse resultatene kan registreres og vises i skjermbilder og skrives ut i rapporter.

I Undervisningsaktivtet samlebilde, vinduet Timeplan plasserer man en elementær undervisningsaktivitet (et parti) inn i en uketimeplan. Undervisninsgpartiet hentes fram i det overordnede vinduet, og i det nedre vinduet oppdaterer man (Ny rad) en ukedag, fra- og til-klokkeslett, og et rom (bygning-rom). Forekomstene i timeplanen identifiseres ved undervisningspartiet, kombinert med dag og klokkeslett når undervisningen starter.


Undervisningsaktivitet samlebilde,Timeplan

Ukedagene kodes med den første eller de to første bokstavene, M, TI, O, TO, F, L, S. Bygning- og Romkodene må selvsagt være lagt inn på forhånd i sine respektive kodebilder.

Hvis man setter inn kode for ukedag, tolker systemet dette som at undervisningen skal foregå på den oppgitte ukedagen i hele perioden. For eksempel hvis en setter M, så svarer det til at undervisningen skal gis hver mandag i den oppgitte perioden. Derimot hvis ukedagfeltet står åpent tolkes dette som som at undervisningen skal gis hver dag i den oppgitte perioden.

Feltet Timetall pr. uke angir antall uketimer timeplanelementet skal legges for, og eksporteres til Syllabus gjennom rutinen FS200.050 Integrasjon FS - Syllabus.

Dersom en har fyllt ut både til og fra dato på forekomsten kommer automatisk en oversikt over alle ukene i dette intervallet. Det er da mulig å fjerne markering hvis det i enkelte uker ikke skal være undervisning, for eksempel hvis studentene er ute i praksis.

Til timeplanen er det også mulig å knytte både ønsket rom (for overføring til Syllabus), rom og bygning.

Undervisningsaktiviteter forutsetter lærerinnsats; alle undervisningspartier kan derfor også tilordnes en fagperson i enten i timeplan forkomsten eller i undervinduet Personrolle.

Hvis man i bildet Undervisningstimeplan med lærer søker på emneidenten og år-termin, vil man i forekomsttabellen se alle timeplan- og lærerforekomstene for alle ulike undervisningsaktivitetene for det aktuelle emnet og semesteret. Søker man også på disiplin og form får man fram alle partiene som hører til den valgte aktivitetstypen osv.

I dette bildet kan man søke fra tidligere registrerte forekomster av timeplan, eller eventuelt oppdatere nye i det overordnede vinduet, og så føye til fagpersonene i det nedre vinduet. Dette bildet vil trolig være det mest praktiske å bruke i mange sammenhenger.

 

Undervisningstimeplan med lærer

Visse undervisningsaktiviteter bør ikke overlappe i tid, f.eks forelesninger innenfor samme emne i ulike disipliner, hvor det forutsettes at studentene skal følge begge eller alle. Dette kan man spesifisere i et eget bilde, Forbudt aktivitetsoverlapp.

For ulike partier innenfor samme aktivitet er det et poeng at studentene bare skal behøve å delta i ett enkelt parti. Her er det gjerne begrenset romtilgang og studentenes ulike tidspreferanser som fører til at aktivitetene sprer seg i tid, ikke den innholdsmessige kollisjonen.


Forbudt aktivitetsoverlapp

To rapporter er utviklet for denne timeplanløsningen: FS410.001 Lærerplan, og FS410.002 Romplan . For begge kan man velge mellom tre alternative utplukksmåter. Felles er Sted (institusjon, fakultet, institutt, gruppe.) og Emne (institusjon, emnekode, versjon) begge kombinert med Undervisningstermin (år-termin). Lærerplan-rapporten kan man dessuten bestille for en enkel lærer (et fnr.), og Romplan-rapporten kan bestilles for et enkelt rom (Bygning-rom).


FS410.001 Lærerplan

Innholdet i begge rapportene er kronologisk gruppert etter ukedag og klokkeslett. For hver forekomst oppgis hvilket undervisningsparti det gjelder (emne, disiplin, form og partinr.), pluss datoer for første og siste gang.

Lærerplan-rapporten presenterer timeplanforekomstene som gjelder hver enkelt lærer samlet, med romopplysninger angitt i hvert enkelt tilfelle. Hvis bestillingen går på emne eller sted, og derfor omfatter flere lærere, vil planene for hver enkelt lærer presenteres i tur og orden.


FS410.002 Romplan

Romplan-rapporten presenterer timeplanforekomstene som gjelder hvert enkelt rom samlet, med læreropplysninger angitt i hvert enkelt tilfelle. Hvis bestillingen går på emne eller sted, og derfor omfatter flere rom, vil planene for hvert enkelt rom presenteres i tur og orden.

 

Publisert 27. feb. 2014 13:15 - Sist endret 21. apr. 2022 10:56