Lansering av EpN på kontaktforum april 2013

EpN - Emneplanlegging på nett:

EpN er en webapplikasjon som gjør det mulig for andre enn FS-brukere å
opprette nye emner og jobbe med innholdet på emnene. Dette gjøres uten
at data i FS påvirkes all den tid et emne er under planlegging i EpN.
Man velger selv hvilke emner som skal behandles i EPN.

Planleggingen er en styrt arbeidsprosess. Ulike personer har ulike
roller: En faglærer legger inn sine endringer eller oppretter et nytt
emne, og sender deretter emnet til neste stadium i planleggingen. Det er
fire stadier, og man gis oversikt over progresjonen.

Man kan sammenlikne og holde orden på alle endringer som gjøres
underveis. For eksempel kan man lett se hvilken pensumlitteratur som er
lagt til eller fjernet.

Hver institusjon bestemmer selv hva som skal være mulig eller påkrevet å
registrere i hvert studium, eller hva som i det hele tatt skal være
synlig for de ulike rollene.

Hver institusjon styrer også hvilke verdier det skal kunne velges blant
innenfor hver felt. For eksempel kan man styre hvilke info-typer som er
obligatoriske, hvilke som er frivillige, og i tillegg sette regler for
bruk av språk innenfor hver type. Man kan altså skreddersy hva som
ønskes og kreves av en faglærer.

Emnene føres til slutt tilbake til FS - EpN er et verktøy for
emneadministrasjon, ikke et verktøy for å publisere informasjon.

Etter at emner er ført tilbake til FS, kan informasjon publiseres på
nett fra FS ved å trekke ut data til nettsider via tjenester i FS.

For EpN vil det gjennomføres en pilot med produksjonsdata våren 2013. En
første versjon av EpN vil deretter lanseres for alle våren 2013 på
FS-kontaktforum. Det vil ikke være noen ekstra kostnad for
FS-institusjoner å ta EpN i bruk.

Vi gjør oppmerksom på at det er kun Feide-autentisering i EpN.


Ta gjerne kontakt med oss på fs-support@fsat.no hvis dere har noen
spørsmål.
 

Publisert 13. des. 2012 22:45